Новости

Як узаконити будинок в Україні

Як узаконити будинок в Україні

Українці вважаються власниками будинку лише, якщо дані про це містить Реєстр прав на нерухоме майно. Але реєстрація права власності на новий об’єкт нерухомості – останній етап процедури оформлення. Йому передують кілька дозвільних процедур, що дозволяють зводити будинок: отримання дозволу на старт робіт, реєстрація декларації на будівництво, введення в експлуатацію.

Вирішили узаконити будинок… Перш за все – земля

“Проходження кожної з цих процедур пов’язано з отриманням різних погоджень, дозволів від різних органів. Так, наприклад, якщо відсутній документ-підтвердження ваших прав на земельну ділянку, де ви хочете зводити будинок, легальний початок будівництва виключений. Для забудовника першим повинен стати документ на землю (договір оренди, договір суперфіція, договір купівлі-продажу земельної ділянки…)”, -пояснив керуючий партнер МЮК KODEX Євген Ковтуненко.

Він зазначив, що однією з найпоширеніших проблем, з якою стикаються при оформленні нового будинку – накладка кордонів: коли кордони двох земельних ділянок з різними кадастровими номерами збігаються частково або повністю.

“Витоки проблеми – технічного характеру: в різні періоди діяли дещо інші процедури виготовлення землевпорядної документації. Будь-яка ділянка землі теоретично може стати метою претензій кількох осіб. Вирішувати спір буде суд”, – попередив Ковтуненко.

Отже, ви маєте намір будувати житловий будинок, супутні споруди від альтанки до гаража, а з землею у вас ніяких проблем. Як пояснили експерти Державної архітектурно-будівельної інспекції (ДАБІ), такі об’єкти належать до першої-другої категорії складності. Щоб легально їх будувати, необхідно подати органу державного архітектурно-будівельного контролю декларацію про початок виконання будівельних робіт.

Там зобов’язані зареєструвати цю декларацію за п’ять робочих днів (послуга безкоштовна). Коли будинок добудований, власник подає, а ДАБІ реєструє за десять робочих днів, декларацію, яка підтверджує можливість експлуатувати житло. Якщо не узаконити будинок… Штрафи за “самовільне будівництво”

2015 рік діяла так звана будівельна амністія: можна було без сплати штрафів узаконити “самобуди”.

Зараз така можливість відсутня. Тому якщо людина побудувала будинок/тепличку, але порахувала непотрібним офіційно вводити їх в експлуатацію, то згідно зі ст. 96 Адміністративного кодексу йому загрожують штрафи: до 600 неоподатковуваних податком мінімумів (10,2 тис. грн.).

Якщо ж мова йде про фізособу-підприємця або юридичну особу, застосовується штраф від 18 до 900 мінімальних зарплат (ст. 2 Закону України “Про відповідальність за порушення у сфері містобудівної діяльності”).

“Приклад: новий будинок побудований за договором спільної діяльності кількома юридичними особами, відноситься до II категорії складності. Штраф за його використання без введення в експлуатацію складе 45 мінімальних заробітних плат (65 250 гривень)”, – уточнив Євген Ковтуненко.

Як узаконити нерухомість, оформивши вже побудований будинок?

Порядок введення/приймання самовільно побудованих індивідуальних (садибних) житлових, садових, дачних будинків, господарських (присадибних) будівель/споруд, громадських будівель, будівель/споруд сільськогосподарського призначення I і II категорій складності врегульовано наказом Мінрегіонбуду №79 від 24 квітня 2015 р.

Обов’язковою умовою приймання є проведення технічного обстеження, нагадав партнер ЮФ “Антика” Олександр Буртовий.

2 етапи технічного обстеження:

– попереднє (візуальне) обстеження: огляд, фотографування об’єкта з його конструктивними елементами, виконання обмірів, визначення категорії складності, аналіз проектної/іншої технічної документації (за наявності);

– детальне (інструментальне) обстеження: визначення параметрів/характеристик матеріалів, виробів, конструкцій із залученням фахівців відповідної спеціалізації, атестованих лабораторій (за необхідності).

Техінспектор складає звіт, наноситься відповідна позначка в техпаспорті. Далі, щоб узаконити будинок, треба подати органам ДАБК заяву про прийняття будови (термін розгляду – десять днів).

Плюс до заяви про прийняття об’єкта надається:

– заповнена декларація про готовність до експлуатації (2 примірники);

– звіт про проведення технічного обстеження об’єкта, який свідчить про можливість його безпечної експлуатації;

– завірена нотаріусом копія документа, що посвідчує право власності/користування цільовою земельною ділянкою;

– для індивідуальних (садибних) житлових, садових, дачних будинків загальною площею до 300 кв. м. включно, господарських (присадибних) будівель, споруд (до 100 метрів квадратних включно) – нотаріально завірена копія техпаспорта з даними про проведене техобстеження;

– документи, які ідентифікують власник(а) будинку.

Заява подається через центр надання адміністративних послуг, що обслуговує відповідну територію.

“Слід зазначити, що для приймання індивідуальних (садибних) житлових будинків, садових, дачних будинків (загальна площа понад 300 кв. м.). Потрібно додатково вирішити питання сплати коштів пайової участі у розвитку інфраструктури населеного пункту”, – підкреслив Олександр Буртовий.

Розмір пайового внеску визначається договором, укладеним з органом місцевого самоврядування. Для житлових будинків він становить до 4% кошторисної вартості будівництва.

Крім того, ділянці, де розташований об’єкт, повинен бути присвоєний кадастровий номер. Це один з обов’язкових реквізитів декларації про готовність об’єкта.

Олександр радить, якщо в правовстановлюючих документах відсутній кадастровий номер (наприклад, у вас держакт старого зразку), необхідно звернутися до землевпорядної організації для виконання робіт з відновлення меж земельної ділянки в натурі. Тоді земельній ділянці присвоюється кадастровий номер, видається витяг із Державного земельного кадастру.

“Зареєстрована декларація є підставою для укладення договорів поставки прийнятому дому необхідних ресурсів (газ, тепло, вода, електроенергія) та включення інформації про такий будинок в державну статистичну звітність, для оформлення прававласності”, – прокоментував Буртовий.

Не пізніше семи календарних днів із моменту прийняття об’єкта потрібно подати копію декларації місцевому органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування (де розташований будинок), який надає інформацію про прийнятий об’єкт державному органу статистики.

Також, щоб узаконити будинок, для присвоєння поштової адреси необхідно звернутися до місцевої ради за місцезнаходженням будівлі.

“Детальна процедура, яка регламентує порядок такого звернення, сьогодні відсутня – перелік необхідних документів потрібно уточнювати за місцем. Як правило, подається заява з копією декларації про прийняття об’єкта (розглядається місяць)”, – зауважив Буртовий.

Як оформити право власності бажаючим узаконити будинок

Етапи:

1) Звернення до державного реєстратора області або міста, де знаходиться будинок або ж до нотаріуса, незалежно від місцезнаходження будови;

2) Надання реєстратору (нотаріуса) необхідного переліку документів:

– декларації про прийняття об’єкта;

– технічного паспорта;

– документа, що підтверджує присвоєння об’єкту поштової адреси (виняток – випадки надання відомостей про кадастровий номер земельної ділянки, де розміщений індивідуальний житловий будинок);

– паспорта власника;

– довіреності (якщо документи подає представник);

– квитанції про сплату адміністративного збору (звертаючись до реєстратора).

“Якщо будинок був побудований на умовах спільної власності, додатково буде потрібно письмову заяву всіх власників про розподіл часток. Якщо новий будинок – результат співпраці його творців за договором про спільну діяльність, – реєстратору, щоб узаконити будівлю, надається також договір про спільну діяльність”, – зауважив Євген Ковтуненко.

Реєстратор (нотаріус), керуючись поданими документами, самостійно формує заяву на державну реєстрацію прав (підписує заявник).

Розмір адміністративного збору при зверненні до державного реєстратора залежить від термінів. Так, вартість реєстрації права власності на будинок у стандартні терміни (5 робочих днів) дорівнює 0,1 мінімальної заробітної плати (з 1 травня по 31 листопада 2016 року – 145,6 грн.).

Реєстрація за 2 робочих дня або 24 години коштує 1 або 2 мінімальні заробітні плати відповідно. Звертаючись до нотаріуса для того, щоб узаконити будинок, крім адміністративного збору доведеться також оплатити надані їм послуги правового/ технічного характеру, розмір яких визначається за домовленістю сторін.